10 Jenis Nasi Goreng dari Pelbagai Negara di Dunia..!!!

Nasi goreng merupakan hidangan yang dibuat dari nasi yang digoreng dengan bumbu dan berbagai bahan lainnya. Nasi goreng adalah makanan yang sangat populer terutama di kawasan Asia Timur dan Asia Tenggara. Nasi goreng sebenarnya muncul dari beberapa sifat dalam kebudayaan China, yang tidak suka mengkonsumsi makanan yang dingin atau juga membuang sisa makanan. Oleh kerana itu, nasi yang dingin itu kemudian digoreng untuk dihidangkan kembali di meja makan.

Nasi goreng kemudian menyebar ke Asia Tenggara yang dibawa oleh perantau-perantau asal China yang menetap di sana dan menciptakan nasi goreng khas lokal yang didasarkan atas perbezaan perencah dan cara menggorengnya. Jom Kita selongkar, 10 Nasi Goreng dari Berbagai Negara.


1. Nasi Goreng Indonesia

Banyak variasi dan versi rasa yang biasa dimasak, contohnya nasi goreng ikan masin, nasi goreng teri, nasi goreng udang, nasi goreng kambing, nasi goreng sapi, nasi goreng ayam dan masih banyak lagi. Banyaknya variasi jenis nasi goreng yang dapat ditemukan di Indonesia merupakan ekspresi kreativiti masyarakat Indonesia dalam meracik kuliner ini dengan aneka cita rasa, baik dari pengaruh bahan dasar lokal maupun pengaruh cita rasa masakan International.

2. Nasi Goreng Malaysia

Terdapat banyak jenis nasi goreng di Malaysia, paling asli mungkin boleh dikatakan nasi goreng kampung. Nasi goreng beserta ikan bilis, rasa asli tumisan  dan sering mengandungi sayuran, seperti kacang panjang, buncis atau lobak di dalamnya.


Teruskan Selongkar...

Klik Untuk Baca Lagi »

0 Response to "10 Jenis Nasi Goreng dari Pelbagai Negara di Dunia..!!!"

Post a Comment