10 Fakta Menarik Mengenai Nombor Telefon..!!!

Rasanya mesti ramai dah tahu fakta-fakta mengenai telefon bimbit bukan? Tapi bagaimana pula dengan nombor telefon? mesti jarang mengetahui fakta-fakta menarik mengenai nombor telefon.

 

10. Penciptaan Nombor Telefon

Sebelum wujudnya nombor telefon, panggilan telefon akan dibuat dengan mendail perkhidmatan telefon yang pertama dan meminta operator telefon duduk di bahagian hujung yang lain dengan pelbagai talian yang digunakan untuk menghubungkan kita kepada orang yang kita mahu hubungi. Pada mulanya, semuanya kelihatan baik dan berkesan sehingga proses itu sendiri dipersoalkan oleh kawan baik kepada Alexander Graham Bell (pencipta telefon itu sendiri), Dr Moses.


Akibat serangan penyakit epidemik campak ketika itu, Dr Moses memberi nasihat untuk memulakan satu sistem baru tanpa melibatkan operator panggilan kerana jika mana-mana dari mereka jatuh sakit, yang lain akan mengalami kesukaran untuk memahami sistem dan memastikan panggilan telefon berfungsi. Oleh itu, sistem nama telah digantikan dengan nombor yang di dail secara langsung oleh pemanggil sendiri.

9. Kod Kawasan Yang Pertama (Area Code)


Kod kawasan yang pertama ditubuhkan adalah di New Jersey pada tahun 1951, yang telah dilabelkan sebagai 201. Kod kawasan yang digunakan sekarang adalah versi maju dan moden daripada pelan “Penomboran Amerika Utara “, di mana sesuatu kawasan itu akan dinomborkan mengikut nisbah penduduk yang tinggal di kawasan mereka. Kawasan yang terbesar akan diberikan kod dial mudah untuk telefon putar dan ia bermula dengan kod untuk 90 kawasan. Kawasan bandar seperti New York, Los Angeles dan Chicago masing-masing mendapat kod 212 , 213, dan 312, manakala kawasan luar bandar telah diberikan kod seperti 915, 913, dan lain-lain.

Teruskan Selongkar...
Klik Untuk Baca Lagi »

0 Response to "10 Fakta Menarik Mengenai Nombor Telefon..!!!"

Post a Comment